ЛИСТОПАД

Рекомендації щодо роботи з дітьми, приуроченої до жовтневих свят, ви знайдете за посиланням.


10 листопада — Всесвітній день науки

Мета цього дня — сприяти усвідомленню людьми корисності науки, необхідності більш тісної взаємодії між наукою і суспільством.

Розкажіть дітям про професію вченого, про її важливість, адже науковці працюють для майбутнього всіх жителів Землі: саме вони придумали транспорт, комп’ютери та мобільні телефони, винаходять ліки від хвороб, попереджають людей про землетруси та буревії тощо.

Робота з дітьми

  • Бесіда “Як науки одна одній допомагають”.
  • Серія дослідів “Відкриваємо закон Архімеда”: виконуємо разом з дітьми досліди, пов’язані з плаванням предметів (стаття “Відкриваємо таємниці світу” (“ДВ”, № 7, 2014)).
  • Гра “Як учені допомагають різним професіям”.
  • Бесіда-дослідження “Природа — мудрий винахідник” (“Джміль”, № 2, 2015).
  • Дослідницька гра “Знайди винаходи у природи” (стаття  — мудрий винахідник” та е-додаток до журналу “Джміль” (№ 2, 2015)).
  • Бесіда “Чим незвичайна професія вченого”.
  • Міні-розвага “Чарівні фокуси” (за матеріалами статті).

20 листопада — Всесвітній день дітей

Це день світового братерства і взаєморозуміння між дітьми та заради дітей. Він присвячений діяльності, спрямованій на забезпечення благополуччя дітей в усьому світі. Призначення цього дня — зміцнити солідарність і співпрацю між націями.

Розкажіть дітям про важливість порозуміння між людьми, вміння поступатися заради іншого, спілкуватися, діяти разом, підтримувати та допомагати один одному. Поговоріть з малятами про те, що подарунком іншій людині може стати посмішка, тепле слово, вчасно зібрані іграшки, і не обов’язково чекати свята, щоб зробити такий подарунок.

Робота з дітьми

  • Бесіда “Ми різні, ми схожі”.
  • Пантоміма “Розкажи без слів”.
  • Перегляд мультфільму “Просто так” та бесіда про подарунки: що може бути подарунком; який подарунок найкращий та найприємніший; як варто і як не варто вручати подарунки.
  • Образотворча діяльність “Подарунок другові” (стаття “Цікавинки із сірникової коробочки” “Джміль”, № 5, 2015).
  • Бесіда “Що таке права і що таке обов’язки”.
  • Гра-розмірковування “Які права та які обов’язки мають діти”.
  • Вправа-побажання “Коло радісних слів”: малята говорять одне одному щось приємне та радісне.
  • Образотворча діяльність “Листівка за океан”: діти малюють листівку другу, який живе у далекій країні, щоб розповісти про Україну.
  • Веселий хоровод друзів.

21 листопада — Всесвітній день телебачення

Сьогодні телебачення суттєво впливає на формування громадської думки та виховання молоді. Тому ООН пропонує приділяти більшу увагу змісту інформації, яка транслюється, віддавати перевагу освітнім передачам, пропаганді загальнолюдських і культурних цінностей, толерантності, миру, розширенню культурного обміну тощо.

Телебачення для дошкільнят — захопливий світ, у якому багато цікавого, проте криються й небезпеки. Тож слід виважено ознайомлювати дітей із цим видом ЗМІ, формуючи критичне мислення та інформаційну культуру: розповідати не тільки про його переваги, а й про недоліки, дати малюкам можливість побувати у ролі ”творців телепрограми” і побачити, наскільки це нелегка та відповідальна праця.

Робота з дітьми

  • Бесіда ”Коли народилось телебачення”.
  • Вправа “Що телевізор може показати, про що розказати”: діти називають основні функції телебачення (розповідати про цікаві події, людей, розважати, піднімати і розв’язувати проблеми тощо), а також його особливі властивості (наприклад, дає змогу “побувати” у далеких країнах тощо).
  • Образотворча діяльність “Телевізор із сірникової коробочки”.
  • Дидактична гра-порівняння “Звідки і про що ми дізнаємося з…”: малята порівнюють різні джерела інформації — радіо, пресу, телебачення тощо, визначають, де телевізор може замінити інше джерело, а де він незамінний (наприклад, дізнатися новини можна і по радіо або з газети, а от швидко передати новину можуть тільки радіо, телебачення, і тільки телевізор наочно показати перебіг подій).
  • Дидактична гра “Добре — погано”: діти з’ясовують переваги і недоліки телебачення, розмірковують про способи позбутися цих недоліків.
  • Творча гра-імпровізація “Сам собі режисер”: діти беруть інтерв’ю у своїх батьків та друзів, дізнаються, які телепередачі їм подобаються, і “створюють” відповідну пізнавальну або розважальну телепрограму або “показують фільм” (декорації можна виготовити з конструктора).
  • Гра-пантоміма “З якого мультика персонаж?”.
  • Гра-розмірковування “Чим можна замінити телебачення?”.
  • Танцювальний марафон: діти довільно рухаються під музику з улюблених мультфільмів.

24 листопада — День друзів

Це свято (у дослівному перекладі з англійської — День завоювання друзів і здійснення впливу на людей) відзначається в США щорічно 24 листопада, в день народження відомого американського психолога і письменника Дейла Карнегі, автора бестселера “Як здобувати друзів і впливати на людей”.

У цей день поговоріть з дітьми про те, що таке справжній друг, чи кожного можна назвати другом, чим відрізняється друг від товариша, від близької, рідної людини, як треба ставитися до друзів.

Робота з дітьми

  • Вправа-побажання “Скажи приємне другу”.
  • Перегляд мультфільму “Трям! Здрастуйте!”.
  • Бесіда за мультфільмом: говоримо з дітьми про те, як друзі можуть створити один для одного справжнє диво, і про те, що для цього потрібне тільки бажання зробити приємність.
  • Вправа-пантоміма “Зрозумій без слів”.
  • Рухлива гра-змагання “Естафета дружби”: діти передають один одному кубики конструктора, разом будують єдину конструкцію. (Не забудьте: перемогти у змаганні має дружба).
  • Бесіда за коміксом про дружбу “Моя хата скраю” (“Джміль”, № 2, 2015та е‑додаток до нього).
  • Рухлива гра “Якщо тобі до вподоби, дій отак”.
  • Образотворча діяльність “Подарунок просто так”.
  • Вправа-рефлексія “Подякуй другові за…”: малята стають у коло, і кожна дитина дякує за щось сусідові.

26 листопада — Всесвітній день інформації

Цей день нагадує людству про важливість якісної, доступної інформації, необхідність дбайливо її зберігати і передавати.

Це чудова нагода разом з дітьми глибше розібратися в тому, що таке інформація, звідки вона береться, якою буває та чим корисна. Зверніть увагу малят на те, що інформація може стати небезпечною, якщо з нею поводитися необережно.

Робота з дітьми

  • Бесіда “Що таке інформація і звідки вона береться”.
  • Гра-пошук “Інформація навколо нас”: знаходимо навколо якомога більше джерел інформації.
  • Гра-спогад “Коли  використовую інформацію”.
  • Бесіда про надійність інформації: розповідаємо дітям про те, що надійність інформації треба перевіряти; наводимо приклади різних джерел інформації, разом вирішуємо, чи завжди варто їм довіряти.
  • Гра-дослідження “Зіпсований телефон”.
  • Бесіда за матеріалом “Найдорожче — чесність” (“Джміль”, № 3, 2015).
  • Образотворча діяльність “Намалюй інформацію”: одні діти малюють повідомлення, інші пробують його “прочитати”, потім порівнюють з тим, що насправді хотів сказати автор.
  •  
  • Яскравих свят!