Сторінка фізінструктора

Фізичне виховання
в дошкільному навчальному закладі

             
  Одним із  основних завдань, визначених Законом України «Про дошкільну освіту» є збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини.
         Фізичне виховання підростаючого покоління є одним із найважливіших напрямів сучасної дошкільної освіти. Воно спрямовується на збереження і зміцнення здоров’я дошкільників, своєчасне формування у них життєво важливих рухових умінь і навичок, розвиток фізичних якостей, забезпечення належного рівня фізичної підготовленості й фізичної культури взагалі, ознайомлення із будовою і основними функціями свого тіла, виховання стійкого інтересу до рухової активності, вироблення звички до здорового способу життя.

        Пріоритетність фізичного розвитку дітей визначається чинними нормативно-правовими документами дошкільної галузі – Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про фізичну культуру», «Про охорону дитинства». Цими документами держава гарантує усім дітям дошкільного віку реалізацію прав на охорону життя і здоров’я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу, забезпечення раціонального харчування, сприяє створенню безпечних умов для формування всебічно розвиненої життєвокомпетентної особистості в процесі суспільного і родинного виховання тощо.

                 
        З огляду на зазначене, діяльність нашого дошкільного навчального закладу спрямовується на збереження, зміцнення й відновлення фізичного, психічного і духовного здоров’я дітей, забезпечення їх своєчасного та повноцінного, гармонійного фізичного розвитку з перших років життя.
        У фізичному розвитку дітей наш заклад  орієнтується   на об'єднання зусиль педагогів і сім'ї щодо охорони життя, збереження і зміцнення дитячого здоров'я, підвищення опорності організму негативним факторам зовнішнього середовища, формування у дітей системи уявлень про власний організм, здоровий спосіб життя, засоби ефективного впливу на стан здоров'я і фізичного розвитку, необхідного набору життєво важливих рухових умінь і навичок, фізичних якостей малят, а також для оптимізації рухової активності дошкільників у процесі організації їхньої життєдіяльності. Реалізація даної мети  вирішується  розв'язанням комплексу наступних  завдань:
ОЗДОРОВЧІ ЗАВДАННЯ:
1. Охорона життя та зміцнення здоровя дітей.
2. Формувати правильну поставу і розвивати всі групи м'язів.
3. Підвищувати рівень стійкості організму до впливу несприятливих факторів навколишнього середовища.
4. Спонукати дітей до самостійного використання добре знайомих видів і способів загартування вдома і в дитячому садку.
ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ:
1. Формувати уявлення про своє тіло, про необхідність збереження свого здоров'я.
2. Опанування різновидів життєнеобхідних рухів - ходьби, бігу, стрибків, лазіння.
3. Збільшувати запаси рухових навичок та вмінь за рахунок розучування спортисних вправ та ігор з елементами спорту.
4. Формування культурно-гігієничних навичок.
5. Розширювати знання дітей про розмаїття фізичних і спортивних вправ.
ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ:
1. Розвивати у дітей інтерес до різних видів рухової діяльності ( навчальної, ігрової, трудової і тощо)
2. Підвищувати рівень довільності дій дітей.
3. Розвивати у дітей наполегливість і витримку при досягненні мети, прагнення до якісного виконання рухів.    
4. Розвивати доброзичливі відносини з однолітками в процесі спільної рухової діяльності.
5. Виховувати любов до спорту. 6. Формувати позитивні моральні та вольові риси характеру.
      В нашому садочку проводиться повний обсяг форм фізичного виховання відповідно до Програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі".
     Сукупність організаційних форм роботи, які впроваджуються в освітній процес, становлять:
- заняття з фізичної культури (проводяться двічі на тиждень за загальним розкладом занять у приміщенні або на майданчику (в період з квітня до жовтня за належних погодних умов і тричі на тиждень під час прогулянок);
- фізкультурно-оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультхвилинки, фізкультпаузи, загартувальні процедури);
- різні форми організації рухової активності у повсякденні (заняття фізичними вправами на прогулянках, фізкультурні свята та розваги, дитячий туризм, рухливі ігри, самостійна рухова діяльність, Дні та тижні здоров'я, індивідуальна робота з фізичного виховання).
      При проведенні різних форм фізкультурно-оздоровчої роботи педагоги  закладу дотримуються рекомендацій щодо їх тривалості, насиченості динамічним компонентом, враховують індивідуальні показники стану здоров'я, самопочуття дітей.
     В садочку здійснюється повний комплекс оздоровчо - загартовуючих заходів:
Традиційні:
- ходіння босоніж влітку по скошеній траві, камінцях;
- гігієнічні водні процедури;
- гімнастика пробудження;
- масаж рефлекторних зон стопи, використовуючи "доріжки здоров'я";
- проведення дотикового масажу;
- вправи на формування правильної постави;
- гімнастика для очей;
- пальчикова гімнастика;
- масаж долоньок горіхами, каштанами;
- повітряні процедури;
- вітамінотерапія: вживання в їжу часнику, цибулі, фруктів, овочів.
Нетрадиційні:
- ароматерапія;
- фітотерапія;
- дихальна гімнастика;
- психокорекція (казкотерапія, кольорова терапія, сміхотерапія, психогімнастика).

                    
       Педагогами закладу велика увага приділяється валеологічній освіті дітей (прищеплення стійких культурно-гігієнічних навичок, навчання догляду за своїм тілом, навичкам надання елементарної допомоги, формування позитивного відношення до власної статі, розуміння відмінності, норм стосунків між хлопчиками та дівчатками, формування вміння визначати свій стан та самопочуття).
        Як результат системного підходу до питань фізкультурно-оздоровчої роботи в закладі спостерігається зниження захворюваності, високі показники фізичного розвитку, у дітей сформовано певні знання з валеологічної освіти, усвідомлення значення здорового способу життя.

Фізкультурно - оздоровчі прогулянки взимку

Значення прогулянок на свіжому повітрі для здоров’я дитини просто неможливо переоцінити. На превеликий жаль доводиться констатувати що сьогодні наші дошкільники здебільшого мало рухаються, недостатньо загартовані, характеризуються низькою витривалістю. Як стверджують дослідники, наприкінці дошкільного дитинства стійкі нервові розлади зафіксовано приблизно у кожної п’ятої дитини, а функціональні – у кожної третьої. Отже, результати роботи у сфері фізичного виховання не можна назвати задовільними.

Звичайно такий стан справ не може задовольнити нікого, хто переймається майбутнім дітей. Тому слід організовувати режим перебування дітей у дошкільному закладі таким чином, щоб підвищити рухову активність вихованців і якнайоптимальніше використовувати профілактичні оздоровчі заходи.

Особливу увагу слід приділяти організації прогулянок на свіжому повітрі. Прагнути зробити їх цікавими, змістовними, щоб діти із задоволенням збиралися на прогулянку.

Основні завдання прогулянки:

o       Створити сприятливі умови для розкриття творчих задумів дітей, проявлення їхньої рухової активності та позитивного емоційного стану;

o       Ознайомити дітей з різними видами рухів і створити варіативні умови для їх систематичного виконання;

o       Сформувати у дітей рухові уміння й навички в процесі колективних ігор та ігрових вправ;

Таку прогулянки проводяться у І половині дня у ті дні, коли не заплановано фронтальне заняття з фізичної культури.

Орієнтовна структура фізкультурно – оздоровчої прогулянки:

*    Ігровий момент

*    Спостереження та праця в природі;

*    Різні види ходьби та біг;

*    Загально розвивальні вправи;

*    Основні рухи та спортивні вправи;

*    Рухливі, спортивні, народні ігри;

*    Оздоровчі технології(дихальна гімнастика, самомасаж, пальчикова гімнастика, психогімнастика, різноманітні прийоми загартування);

*    Самостійна рухова діяльність дітей;

Задля успішного вирішення поставлених завдань необхідно створити оптимальні умови на ігровому майданчику.

Щороку, коли випадає сніг, настає можливість в оформленні зимових ділянок:

-       зробити для ігор споруди зі снігу(фортеці для метання в ціль, сніжні вали, льодові доріжки тощо);

-       максимальне використання природного матеріалу(сніжки, крижинки, камінці, палички);

-       нестандартне обладнання(пластикові пляшки, поролонові цеглинки, куби тощо);

-       обладнання, що є на фізкультурному майданчику(автомобільні шини різного розміру, колода, ворітця, драбини, ліани і т. д.);

-       спортивний інвентар та іграшки( лижі, санки, ключки).

Фізкультурно – оздоровчі прогулянки доцільно поєднувати з пішохідними переходами. Їх можна  проводити на галявині парку, скверу, а також на спортивному майданчику. Доцільно (за наявності достатньої кількості снігу) вздовж паркану прокласти лижню, де ознайомлювати дітей із видами ступаю чого та ковзаю чого кроку.

Щоб викликати у дітей інтерес до прогулянки, напередодні можна повідомити про  будування снігової фортеці. Звісно, дітям хочеться якнайшвидше приступити до цієї цікавої справи, тому і збираються на прогулянку вини швидше, ніж зазвичай.

Під час фізкультурно – оздоровчих прогулянок широко використовуємо різноманітні рухливі ігри. Щоб підтримати інтерес до них, слід поступово вводити до знайомих ігор нові елементи. Залишаючи постійною послідовність дій і епізодів, слід ускладнювати рухомі завдання: збільшення відстані бігу, стрибків, метання, вводити нові види рухів, змінювати умови. Наприклад: до бігу можна додавати ковзання льодовими доріжками; при ходьбі по сніговому валу збільшити кількість перешкод. У таких іграх діти не лише вправляються в різних видах рухів, а й навчаються долати страх, бути сміливими, спритними.

Необхідно привчати дітей слідкувати за своїм фізичним станом: не перегріватись і не переохолоджуватись, правильно дихати під час навантажень тощо. Протягом прогулянки діти можуть виконувати звичайний обсяг фізичної роботи, яка потребує посиленого притоку кисню до м’язів та внутрішніх органів. Тому  для  поліпшення вентиляції легенів необхідно виконувати дихальні вправи. Це дає змогу не лише швидко ліквідувати кисневу недостатність, що з’являється в результаті інтенсивної фізичної діяльності, але й загартовувати організм. Залежно від погодніх умов можна використовувати різні оздоровчі технології. Якщо зимно, доречно провести самомасаж щічок, носика, потерти долоньки, промасувати пальчики. Психогімнастичні етюди, дихальна гімнастика із звуконаслідуванням гармонійно вписуються в хід сюжетних прогулянок, зимових розваг тощо.

Дуже важливо правильно, з урахуванням фізичної підготовки, вікових та індивідуальних особливостей дітей, організувати їх самостійну рухову діяльність. Вихователь спрямовує своїх вихованців таким чином, щоб вони чергували ігри, різні за характером та ступенем рухової активності. Малорухливих дітей слід спонукати до активних рухів, а занадто рухливих своєчасно переключати на більш спокійні ігри.

Отже, вихователь, враховуючи індивідуальні інтереси й потреби своїх вихованців, намагається так організувати прогулянку, щоб кожна дитина отримала максимальну користь для здоров’я і особистісного розвитку, заряд позитивної енергії та хорошого настрою.

Проведення фізкультурно – оздоровчих прогулянок сприяє фізичному розвитку дітей, поліпшує тренованість організму, підвищує його захисні реакції й опірність шкідливим факторам.

Ігри – естафети

1.     Гра – естафета “Хто швидше переправиться”

Хід гри:

На лінії старту діти шикуються по двоє біля санчат. За командою: “СТАРТ!” одна дитина сідає на санчата, а інша везе її до визначеної лінії. Та дитина, яка везла, залишається за лінією, а та, яка була пасажиром, повертається за наступним гравцем. Перемагає та команда, яка швидше переправить усіх гравців за лінію.

2.     Гра – естафета “Хто швидше перенесе сніжки?”

Хід гри:

Діти шикуються одне за одним біля лінії старту, де лежать сніжки. На відстані 4 – 5 метрів лежить обруч. За командою дитина кладе сніжку на лопатку і переносить її в обруч, а лопатку передає наступному гравцеві. Виграє команда, в якої сніжки не падали з лопатки і яка швидше закінчила гру.

3.     Гра – естафета “Слалом”

Хід гри:

На снігу виставляють 4 – 5 прапорців. Дитина пробігає між ними “змійкою”. Виграє та команда, яка пройде дистанцію швидше і не зіб’є жодного прапорця.

4.     Гра – естафета “Поспішай та не збивай!”

Хід гри:

Кеглі(4 – 5 шт.) розставляють на відстані 45 – 50 см. Одна від одної. За сигналом вихователя перші гравці кожної команди за допомогою клюшок обводять шайбою кеглі: одну – справа, іншу – зліва, а добігши до останньої кеглі, так само повертаються і передають шайбу наступному гравцеві команди. Гравець, який збив кеглю, має поставити її на місце. Виграє та команда, яка першою закінчила гру.

 

5.     “Метання сніжок у горизонтальну ціль”

Хід гри:

Правою та лівою рукою способом “із-за спини через плече” дві команди метають сніжки у горизонтальну ціль. Виграє та команда, в якої буде більше попадань у ціль.

Рухливі ігри

1.     “Потяг”

Хід гри:

Вихователь – “паровоз”, діти ” “вагончики”. Діти встають в колону одне за одним, тримаючись за одяг того, хто стоїть попереду. Після слова вихователя “ПОЇХАЛИ” діти йдуть і змінюють напрямок, потім зупиняються на слово вихователя “ЗУПИНКА”. Після зупинки “потягу” діти розбігаються по всьому майданчику. За сигналом вихователя – біжать до “паровоза”.

2.     “Пройди і не зачепи”

Хід гри:

Діти йдуть на лижах за вихователем, оминаючи різні предмети(кольорові крижинки, сніжки) і намагаючись їх не зачепити.

 

3.     “Стережися, заморожу!”

Хід гри:

Вихователь стоїть у колі, грає роль морозу. За його сигналом діти розбігаються по всьому майданчику, вихователь наздоганяє їх  і говорить: “Бережися, заморожу!”

4.     “Не впади”

 

Хід гри:

Діти одне за одним за допомогою вихователя піднімаються на сніговий вал, ідуть по ньому, зберігаючи рівновагу. Дійшовши краю валу, зістрибують з нього і повертаються на місце.

5.     “Знайди іграшку”

Хід гри:

Діти закривають очі. Вихователь ховає іграшку, а потім пропонує дітям знайти її.

6.     “Дід Мороз”

Хід гри:

Роль Діда Мороза виконує вихователь. Дід Мороз прийшов у ліс, захотів погратися з дітьми й запропонував їм на якийсь час перетворитись на звірят. Діти зображають характерні рухи звірів. Під час виконання завдання вихователь обов’язково хвалить дітей.

 

 

 


Контакт

Дошкільний навчальний заклад №39

вул. Маковського 2а, м. Луцька, Волинської області

26-14-40


ГЕРБ ДНЗ   


 ГІМН

 

1.Ой рано-раненько,

Як тільки світає.

Наш садочок «Казка»

Двері відчиняє

 

Приспів:

«Казкою», «Казкою»

Зветься наш садочок

Він розцвів у Луцьку,

Мов з квіток віночок

 

2.Ми садочок любимо,

Любим в ньому жити,

Бо найкращий наш садочок

Від усіх на світі

Приспів

 

3. Друзів маєм тут багато

Ми немов родина

Поважаєм маму й тата

Любим Батьківщину

Приспів